Рекомендації
щодо використання чинних підручників
при
викладанні інформатики у початковій школі за оновленою програмою
Зазначені рекомендації підготовлені мікрогрупою учителів інформатики
Тернопільської області (Шевченко Н.Т., Барняк О.В., Лиса Л.О., Штокало М.Л.,
Кульматицька О.Р., Багрій Т.Б., Володко Л.В., Бойко О.Б., Мотик Л.В.) під
науковим керівництвом Барни О.В., кандидата педагогічних наук, доцента кафедри
інформатики ТНПУ ім.В.Гнатюка, за участю Центру інформатики, ІКТ і дистанційної освіти ТОКІППО
(Кривокульський Л.Є., Бабич М.Я.)
Відповідно
до документу Опис ключових змін в оновлених програмах початкової школи , що внесені
вчителями, батьками та науковцями під час відкритого обговорення на платформі
EdEra, затверджені рішенням Колегії МОН від 4 серпня 2016 р., оприлюднені на
сайті МОН 11 серпня 2016 р., який розміщено на платформі http://informaticsmon24-new.ed-era.com/opus_zmyn.html спрощення та оновлення програми
“Інформатика” для загальноосвітніх навчальних закладів, школа І ступеню,
здійснилась в результаті громадського обговорення, а саме пропозицій:
•
видалити або скоротити теми Повторення і систематизація навчального матеріалу
за минулий рік, Узагальнення та систематизація навчального матеріалу за
поточний рік;
•
2 клас: Теми Основні складові комп’ютера, Історія обчислювальних пристроїв,
Комп’ютерна підтримка вивчення навчальних предметів;
•
3 клас: Файли та папки. Вікна та операції над вікнами;
•
4 клас: Файл. Папка. Операції над папками і файлами.
Перелічені
теми були видалені, натомість, необхідний для вивчення зміст з видалених тем
було додано в інші теми. Натомість за численними пропозиціями була повернута
тема з пропедевтики програмування “Команди і виконавці” в 2 клас без вживання
слова “алгоритми”. За пропозиціями була додана тема “Текст” у 3 класі. Також за
рахунок вивільненого змісту та видалення тем було додано:
•
ознайомлення з середовищами для читання текстів - в темі Текст; робота з
картами - в темі Графіка;
•
ознайомлення зі схемами (графами), діаграмами – в темі Графіка – з акцентом на
вміння орієнтуватись в даному графічному зображенні, доповнювати готові схеми,
прості дитячі діаграми;
•
перетворювати текстову та числову інформацію в графічну, у вигляді схем,
діаграм з наданням вчителем шаблонів цих графічних зображень;
•
інші теми, які не були передбачені програмою, чинною до 2016 року, наприклад,
робота із таблицями у текстовому редакторі.
Підручники,
підготовлені за програмою 2013 року, залишаються чинними. Тому виникає проблема
у навчально-методичному забезпеченні уроків інформатики. У зв’язку із цим
пропонуємо рекомендації щодо використання чинних підручників з інформатики для
молодшої школи. Зазначимо, що у таблиці рекомендацій використано наступне
позначення:
[клас] сторінка.
Наприклад,
якщо у стовпці таблиці із заголовком Ломаковська Г. В. та ін. вказано [2] 6, то
це означає, що можна використовувати підручник авторського колективу
Ломаковська Г. В. та ін. для 2 класу сторінка 6. Важливо, що подання сторінок є
умовним. Вчитель на вказаному діапазоні має відібрати матеріал, що відповідає
програмним вимогам та чітко враховувати вікові особливості учнів щодо сприяння
матеріалу, техніки читання, моторики тощо. Якщо у навчальному закладі у
наявному підручнику відсутній матеріал для роботи на уроці за вказаною темою,
але такий матеріал є в інших посібниках, то допускається використання
електронних версій підручників інших авторів. Матеріал нових тем можна
розробляти самостійно та використовувати розроблений дидактичний матеріал. До
матеріалів, які пропонуються за онлайн посиланнями варто підходити творчо та
критично, не перевантажуючи учнів переглядом презентацій, враховувати санітарні
вимоги до використання комп’ютерної техніки учнів відповідного віку.
Важливо
звернути увагу на вимогу програми «учень використовує в своєму мовленні…». Це
означає, що учні не мають давати точних означень поняттям чи об’єктам, а тільки
називати їх.
№ з/п
|
Зміст уроку
|
Програмні вимоги
|
Сторінки підручників
|
Додатково
|
||
Ломаковська Г. В.
та ін.
|
Коршунова О. В.
|
Зарецька І. Т.
та ін.
|
||||
1
|
Правила безпечної поведінки в
кабінеті інформатики. Повторення основних прийомів роботи із комп'ютерами та
даними.
|
знає та дотримується правил
безпечної роботи в кабінеті інформатики;
|
[3]
форзац,
6-7,10 (завдання 1), 24-25,27 (завдання 1)
|
[3]
форзац,
4-14
|
[3]
5
|
|
2
|
Поняття про мережі. Поняття про
мережу Інтернет.
|
має уявлення про мережі, мережу Інтернет;
|
[3]
50-52,
54-58
|
[3]
57-59
61-66
|
[3]
52-61
|
|
3
|
Складові вікна програми-браузера.
Поняття веб-сторінки, її адреси.
|
має уявлення про веб-сторінки, адресу веб-сторінки;
використовує посилання для переходу між
веб-сторінками;
|
[3]
59-62,
63, 67(завдання 1,2)
|
[3]
74-75
67
|
[3]
62-66
|
|
4
|
Пошук зображень, текстів, відео,
карт в Інтернеті для навчальних предметів. Пошук з різних джерел. Додавання
найкращих результатів у закладки браузера. Структурування закладок у папки.
|
пояснює порядок пошуку в мережі Інтернет;
вміє знайти додаткову інформацію для навчальних
предметів та додати обрані сторінки у закладки браузера;
структурувати свої
закладки у папки;
|
[3]
63-64,
68-71
|
[3]
76-77,
79-80
|
[3]
ст.
71-75
|
[Морзе,
4]
99-103
|
5
|
Ключові слова для пошуку (на
прикладах знайомих текстів з природознавства, літературного читання, інших
предметів).
|
вміє визначити ключові слова знайомих текстів (з інших
предметів);
|
[3]
68-71
|
[3]
81-86
|
[Морзе,
4]
99
|
|
6
|
Авторське право та Інтернет.
Безпечна робота в Інтернеті. Налаштування безпечного пошуку та безпечного
перегляду відео.
|
знає та дотримується правил
безпечної роботи в Інтернеті;
вміє налаштувати безпечний пошук та
безпечний перегляд відео;
використовує у своєму мовленні слова мережа Інтернет, адреса сторінки, ключові
слова, перейти за посиланням, додати у закладки, папка, авторське право.
|
[3]
65,
72-75
|
[3]
88-90
|
[3]
76-79
|
[Морзе,
4]
92-95
|
7
|
Роль інформації в житті людини.
|
має уявлення про роль інформації в житті людини;
про різноманіття дій
з інформацією;
|
[3]
12-15
|
[2]
52-55
|
||
8
|
Види інформації за способом подання:
текстовий, графічний, числовий, звуковий, відео.
|
називає види інформації за способом подання;
|
[3]
16-19
|
[3]
.15-18
|
||
9
|
Перетворення інформації з одного
виду в інший. Пристрої для роботи з текстовою, звуковою, відео інформацією.
|
знає, що одну і ту ж інформацію можна
представити різними способами;
уміє перетворювати одну форму подання
інформації в іншу: (текстове - в графічне, числове - в текстове тощо);
називає 3-5 пристроїв для роботи з текстом,
звуком, відео;
|
[3]
20-23,
25-27,
28-31
|
|||
10
|
Дії з інформацією: передавання,
пошук, перетворення, використання. Переваги опрацювання інформації сучасними
пристроями.
|
розуміє, що інформацію можна шукати, передавати,
перетворювати, використовувати;
|
[2]
56-59
|
|||
11
|
Структурування інформації в документах,
папках. Поняття меню.
|
уміє створити папку та документи в ній;
використовує у своєму мовленні слова: текстова, графічна, звукова інформація,
документ, меню.
|
[3]
38-41,
42-44
[4]
11-15
|
[3]
35-39,
40-44,
51-54
|
||
12
|
Програми та онлайн середовища для роботи
з графічними даними.
|
має уявлення про середовища обробки графічних
даних;
|
[3]
65-66
|
[Морзе,
4]
112-118
|
||
13
|
Перегляд карт. Пошук рідного краю
на картах.
|
вміє знайти рідний край на карті;
|
[3]
ст.52
|
|||
14
|
Середовище графічного редактора.
Панель інструментів. Палітра кольорів. Колір фігури і колір фону.
|
пояснює призначення графічних редакторів;
орієнтується в середовищі графічного редактора;
|
[2]
112-115,
123, 126-129, (програма Tux Paint)
|
[4]
63-66
|
[Морзе,
4]
68-73
74-79
|
|
15
|
Створення та змінювання простих
зображень. Створення зображень з геометричних фігур.
|
обирає і використовує потрібні інструменти середовища
графічного редактора для створення зображення за зразком та за власним
задумом;
задає і змінює колір фігури і колір фону;
|
[2]
124,
130-131, 133 (програма Tux Paint)
|
[4]
63-66
|
[Морзе,
4]
81-86
|
|
16
|
Доповнення
малюнка підписом чи коментарем.
|
створює підпис чи коментар до малюнка;
використовує у своєму мовленні слова графічний редактор, палітра, фон,
інструменти.
|
[2]
133-134
(програма Tux Paint)
|
[4]
71-73
|
[Морзе,
4]
87-90
|
|
17
|
План дій. Поняття алгоритму.
Алгоритми і виконавці. Складання алгоритмів для виконавців.
|
має уявлення про алгоритми та виконавців
алгоритмів;
виконує прості алгоритми та складає алгоритми
за прикладом;
складає план дій, що приводить до заданої
мети;
|
[3] 110-111,114 (завдання 1-5), 116,
119 (завдання 1-3), 121-122, 125(завдання 1-4), 127-129, 131(завдання 1) (Scratch)
|
[3]
128-131
|
[3]
114-126
|
[Морзе,
6]
6-8
|
18
|
Середовища
програмування для дітей: створення та змінювання послідовності команд у
вигляді словесних, символьних блоків.
Порядок виконання команд
виконавцем.
|
складає алгоритми для виконавців до певної ситуації у
середовищах програмування для дітей;
розуміє запис алгоритмів у
вигляді блоків;
визначає правильний порядок подання команд
виконавцю у знайомому алгоритмі;
|
[3]
111-115,
116-120,
123-125,
132-133
[4]
104-108
(Scratch)
|
[3]
133-135
|
[3]
127-135
|
[Морзе,
4]
126-130
|
19
|
Пошук
пропущених дій в знайомій послідовності.
Складові частини об’єктів. Схема
складу. Зв’язки у схемах.
|
знаходить пропущену команду в знайомій
послідовності ;
розуміє складові частини об’єктів, представлених у
вигляді простих схем, графів;
|
131,
134-137
(Scratch)
|
|||
20
|
Істинні й хибні висловлювання.
|
оцінює прості висловлювання як істині чи
хибні;
розрізняє завідомо хибні фрази; називає
протилежні за змістом твердження;
|
[4]
109-113
(Scratch)
|
[Морзе,
4]
131-132
|
||
21
|
Логічне слідування.
|
формулює речення з логічним слідуванням;
|
[4]
114-118
(Scratch)
|
[Морзе,
4]
133-135
|
||
22
|
Використання логічних висловлювань
з «не», «і», «або».
|
будує висловлювання з використанням зв'язок «не», «і», «або», «складається з»;
використовує у своєму мовленні слова план дій, алгоритм, істинне, хибне,
схема.
|
||||
23
|
Середовища для читання текстів.
Закладки в тексті, цитати тощо. Віртуальні бібліотеки, довідники,
енциклопедії, словники.
|
має уявлення про особливості роботи в середовищах
для читання та змінювання текстів;
розуміє призначення віртуальних бібліотек та
текстових редакторів;
орієнтується в середовищі для читання навчальної та
художньої літератури;
|
[Морзе,
4]
105-108
|
|||
24
|
Текстові редактори. Переміщення в
текстовому документі. Виділення частин тексту. Змінювання
та вдосконалення текстів.
|
уміє здійснювати переміщення по тексту;
виділяти фрагменти
тексту;
змінювати шрифт
тексту: розмір, колір, накреслення символів;
доповнювати текстовий
документ графічними зображеннями;
|
[4]
26-30
|
[4]
25-47
|
[Морзе,
4]
22-27
42-48
55-61
|
|
25
|
Основні команди редагування:
вирізати, копіювати, вставити, видалити. Уведення символів за допомогою
клавіатури.
|
використовує основні команди редагування:
“копіювати, вирізати, вставити, видалити”;
|
[4]
31-34
|
[4]
48-52
|
[Морзе,
4]
28-34
35-41
|
|
26
|
Доповнення текстів зображеннями.
|
уміє доповнити таблицю текстом чи
зображенням;
|
[4]
54
|
[4]
53-57
|
[Морзе,
4]
49-54
|
|
27
|
Таблиці в тексті: орієнтування в
клітинках. Доповнення таблиць.
|
орієнтується у простій таблиці, доданій у текст;
|
||||
28
|
Порівняння текстів з оманливою та
правдивою інформацію. Пошук хибних висловлювань у текстах (на основі
інформації з інших предметів).
|
шукає в текстах інформацію з хибними
твердженнями та доводить істину;
використовує у своєму мовленні слова текстовий документ, змінити шрифт,
копіювати, вирізати, вставити, видалити, таблиця.
|
||||
29
|
Доповідач/доповідачка та
презентація. Культура презентування. Слайд-шоу із зображень як вид
презентування.
|
має уявлення про особливості виступу в ролі
доповідача/доповідачки;
знає, що презентації створюються для усного
виступу;
|
[3]
78-81,
155-157
|
[Морзе,
4]
188-189
|
||
30
|
Середовище створення презентацій.
|
орієнтується у середовищі редактора презентацій;
|
[3]
83-86
|
[3]
96-97
|
[3]
85-89
|
[Морзе,
4]
172-176
|
31
|
Переміщення слайдами презентації.
Режим показу презентації та режим змінювання слайдів.
|
уміє презентувати свою роботу;
|
[3]
101-103
|
[3]
98-100
|
||
32
|
Переміщення текстових вікон/полів
та зображень на слайдах. Утворення нового слайду, текстового вікна/поля.
|
розрізняє, переміщує текстові вікна/поля, графічні
зображення до слайду;
створює кілька слайдів презентації та наповнює
їх;
|
[3]
88-92
|
[3]
101-102
|
[3]
95-99
|
[Морзе,
4]
177-182
|
33
|
Доповнення презентації текстом,
зображенням, схемою.
|
додає текстові вікна/поля, графічні
зображення, схеми до слайду;
Використовує у своєму мовленні слова презентувати, доповідач, презентація,
слайд-шоу, слайди.
|
[3]
.93-96,
97-100
|
[3]
103-105
|
[3]
95-104
|
|
34
|
Повторення
і систематизація навчального матеріалу.
|
|||||
35
|
Повторення
і систематизація навчального матеріалу за рік.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар